Quotes for today

“What's meant to be will always find a way”
“There's nowhere you can be that isn't where you're meant to be”

Sunday, November 4, 2012

Sunnah Rasullullah. S.A.W

kat sini aku dah malas nak type. nanti melalut banyak. esok exam! hoho
semua ni sumber copy paste. dari sini. maap ye tuan tanah. saya pinjam. :3


Tuntutan Korban sunat Muakkad (dituntut melakukannya).

Telah ada pada diri nabi itu teladan yang baik memberi petunjuk kepada jalan yang lurus maka apa ajaran nabi kena ikut dan apa ajaran yang di tegah tinggalkanlah, sebagaimana yang disebutkan di dalam Surah Al-Hasyr ayat 7.

Yang dikatakan sunnah itu segala percakapan (akwal), perbuatan (af’al) dan sifat-sifat (sifah) nabi. contohnya nabi bercakap tentang perkara-perkara baik lagi pemaaf, redha dan sopan. Nabi juga ketua, imam dan pemimpin yang baik.

Pesanan nabi saw: ‘Seluruh umatku akan masuk dalam syurga melainkan orang yang enggan (tidak mahu), siapa yang ikut kataku akan masuk syurga dan siapa yang enggan tidak masuk’.

Segala sunnah nabi saw ada kebaikannya kerana nabi saw tidak bercakap mengikut hawa nafsu.

Contoh sunnah yang mengandungi kebaikan kesihatan seperti:

Mandi pagi -Nabi saw mandi pagi sebelum solat subuh 1 atau 2 jam sebelum terbit matahari, Kajian sains mengatakan orang yang mandi pagi akan meransang saraf tubuh menjadi cergas.

Minum segelas air -Bangun tidur nabi saw akan minum segelas air kosong kerana akan membersihkan saluran seperti usus dan perut dalam badan.

Sujud -Sebelum tahiyyat akhir sujud agak lama sedikit itu sunnah nabi saw, kajian sains mendapati darah turun ke kepala ke suatu tempat yang jarang sampai di otak supaya cergas dan berfikiran waras.

Makanan -Nabi larang campur makanan seperti ikan + telur, kerana tidak baik untuk perut akan memberi tindak balas kimia. Sebab itu kita kadang-kadang sakit perut kerana tidak menjaga apa yang dimakan.

Jari -Sunnah nabi makan dengan 3 jari dan menjilat jari selepas habis makan kerana jari mengandungi enzim yang membantu menghadam makanan.

Memotong kuku -Sunat memotong kuku pada hari isnin, khamis dan jumaat. Dapat membersih kuku kerana ada mengandungi kuma e-coli yang sama keluar dari najis kita.

Contoh sunnah yang mengandungi kebaikan dari segi agama seperti:

Tidak tinggal Tahajjud -ia kerana waktu yang kita paling hampir dengan Allah Taala dan merupakan jalan untuk mendekatkan kepada Allah.

Membaca Al-Quran -Membacanya selalu menjadikan penglihatan mata tajam. jadikanlah amalan setiap hari membaca al-quran.

Masjid -Perempuan afdhol solat di rumah, lelaki tambatkan hati pada masjid. Ia salah satu sebab untuk diakhirat mendapat pertolongan Allah.

Solat Sunat Dhuha -Jadikanlah amalan banyak kelebihannya.

Sedeqah -Boleh menghasilakn sifat belas ikhsan.

Kekalkan wudhu -Berusaha sentiasa kekal dalam wudhu akan menjauhi gangguan syaithon.

Kekalkan Istighfar -Nabi yang maksun juga sentiasa beristighfar maka hidup kita ini banyakkan meminta ampun. Dapat Keampunan Allah itu adalah suatu perkara yang besar untuk kita.

Bersugi -Amalan bersugi sebelum wudhu dapat membersihkan mulut.

Jika berpegang dan mengamalkan sunnah nabi saw, Allah akan cintai dan ampunkan kita. Beramallah dengannya insyaallah diberkati Allah.

No comments:

Post a Comment